18
Feb
09

Interactie

Hoewel het digitaal schoolbord ook de interactie tussen leerkracht-leerling en leerling-leerling beInvloedt, gaat het hier om de interactie die het directe gevolg is van de hardware en softwarematige kenmerken van het bord, oftewel de interactie tussen het digitale schoolbord en de gebruiker. Het bord kent in combinatie met de software interactieve eigenschappen die tot actieve deelname uitnodigen. Met andere woorden: het vraagt om input d.m.v. een gebruiker die het bord fysiek manipuleert. Het oefent een aantrekkingskracht uit: Wat gebeurt er als ik dit doe…?’ Voor jonge kinderen heeft het bord een bi jna magische factor, het reageert direct op hun handelen, alsof het iets levend betreft. Het is deze dynamische eigenschap wat het digitaal schoolbord onderscheidt van het statische kri jtbord, en wat vooral door de kinderen zo wordt gewaardeerd. Zoals een leerling in het onderzoek van Hall en Higgins (2005, p. 107) opmerkt: ‘It’s better than the normal whiteboard because on that all you can do is write and draw like boring pictures but on that one (interactive whiteboard) you can do loads of different kinds of stuff and you can play like games on it.’ En: ‘It’s fun and you can’t write on whiteboards like you can on a interactive whiteboard. You can touch it and it’s great to use in maths’. Vooral het spelelement in de interactie met het digitaal schoolbord maakt dat leerlingen graag naar het bord komen en met de vinger of elektronische pen willen manipuleren.

Het interactieve element is op tal van manieren in te zetten. Teksten en afbeeldingen en geluiden die men fysiek op het bord kan verslepen maken tal van sorteer-, verberg-en-onthul- en categoriseeroefeningen mogeli jk. Het voordeel van zulke gesloten interactieve oefeningen is dat ze makkeli jk herhaalbaar zi jn, bi jvoorbeeld het slepen van woorden of symbolen naar lege plaatsen in zinnen. Een leerling sleept zi jn keuzes naar verschillende lege plekken waarna deze keuzes met klas besproken kunnen worden. Vervolgens kan de leerkracht de oefening met één druk op de knop weer leegmaken voor nieuw gebruik.

Een andere voorbeeld van interactie is educatieve software dat automatisch op het handelen van de gebruiker reageert door na zoveel goede of foute antwoorden het niveau van de oefening bi j te stellen. Ook geeft zulke software direct audiovisuele feedback door het geven van aanwi jzingen en het voordoen van een handeling (bi jvoorbeeld een rekensom). Andere geautomatiseerde oefeningen waarbi j het veranderen van bepaalde variabelen (input van de gebruiker) steeds een andere uitkomst oplevert, leiden tot dieper inzicht in een bepaald proces of wetmatigheid. Een voorbeeld hiervan is een interactieve oefening die het optellen van ongelijknamige breuken met behulp van pizzapunten visueel weergeeft, waardoor het proces van gelijknamig maken duidelijk zichtbaar wordt.

Bij zulke interactieve oefeningen wordt er steeds input van de gebruiker gevraagd waardoor er iets gebeurt. De gebruiker maakt zo deel uit van de presentatie of instructie, hij of zij is nodig voor de voortgang van het leerproces. Om de gebruiker tot handelen te stimuleren worden er vaak geluiden en animaties gebruikt nadat men op een bepaald object heeft geklikt of een bepaald doel heeft bereikt. Ook op die manier geeft het bord directe feedback. Dit principe wordt veel toegepast in educatieve games en software, maar ook in websites (met flashanimaties), toepassingen die de gebruiker in staat stellen zijn eigen leerroute te creeren. Een minder directe vorm van interactie is zichtbaar bij het verbergen en onthullen van tekst en afbeeldingen wat de leerlingen uitnodigt eerst zelf een antwoord of hypothese te bedenken.

 

bron: David Stranders

Als laatste interactieve toepassing noemen we het gebruik van randapparatuur als stemkastjes en slates (een lei waarmee het digitaal schoolbord kan worden bestuurd). Met deze middelen kunnen verschillende gebruikers tegelijkertijd input geven waardoor er meerdere leerlingen of zelfs de hele klas in het interactieve proces met het bord betrokken kunnen worden.

 


Advertenties

0 Responses to “Interactie”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Blog Stats

  • 7.293 hits
februari 2009
M D W D V Z Z
    Nov »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
Advertenties

%d bloggers liken dit: