18
Feb
09

Digitaal krijten

BN / De Stem, 15 augustus 2006

Door Bregje Suurland

 

Wat Sergio Mendes en rekenen met elkaar te maken hebben? Veel, als je zijn cd met vijftig procent korting kunt kopen. Dan moet je natuurlijk wel kunnen uitrekenen hoeveel vijftig procent van 14,50 euro is. En dat

muziekje? Een leuke bijkomstigheid van een digitaal schoolbord, gisteren voor het eerst in gebruik op basisschool De Grebbe in Bergen op Zoom.

“Daarmee kun je eigenlijk alles wat je ook op de computer doet”, zegt Jan de Jonge, leerkracht van groep 7 van De Grebbe, locatie Kastanjelaan. Eigenlijk fungeert hij als proefdier. Hij is een van de twee docenten die met een digitaal schoolbord werken. “Voor zover we weten, is De Grebbe de enige basisschool in Bergen op Zoom en wellicht ook in de regio, die met deze schoolborden werkt. Voordat we ze aanschaften, hebben we een kijkje genomen op een school in Vlissingen”, zegt hij.

Volgens hem betekenen de borden een verrijking voor het onderwijs. “Kinderen zijn tegenwoordig erg visueel ingesteld. Wij kunnen ze nu bijvoorbeeld tijdens de biologieles een filmpje op internet laten zien over wat er in je lichaam gebeurt tijdens de ademhaling. Dat spreekt natuurlijk veel meer aan dan een droge uitleg met tekst en een plaatje.” Of een filmpje over tolken op de site van een educatief kinderprogramma, bij de aardrijkskundeles. De mogelijkheden zijn legio.

Voor het rekenuurtje heeft De Jong zelf een digitale les gemaakt, gebaseerd op de huidige methode. Gekleurde balken veranderen met een klik op het bord van honderd in twintig procent, in vijf stukken. De breuken vult De Jong met stift in, leerlingen vegen pizzapunten, die een bepaald percentage van de pizza vormen, op verzoek weg van het bord. Zijn ze het overzichtje even kwijt, dan bladert de leraar gewoon een paginaatje terug.

De ouderwetse krijt- en wismogelijkheden zijn er ook nog. “Wil ik lijntjes, klik ik lijntjes aan, maar ruitjes kunnen ook. Ik kan markeren, schrijven in verschillende kleuren, figuren aanklikken, maar ook een blijvende notitie maken of de tijd aangeven hoelang de leerlingen hebben voor een werkje.”

De leerlingen vinden het prachtig. “Wie wil er een digitaal spelletje memory met breuken en percentages spelen?”, vraagt De Jong. Aan kandidaten geen gebrek, alle vingers gaan kaarsrecht de lucht in. Joyce krijgt de speciale stift van de meester en tikt de breuken en de percentages in een wip bij elkaar. De Jong: “Dat kunnen ze straks ook individueel doen op de laptop, of thuis online oefenen.”

Advertenties

0 Responses to “Digitaal krijten”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


Blog Stats

  • 7.293 hits
februari 2009
M D W D V Z Z
    Nov »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
Advertenties

%d bloggers liken dit: